فرازالکترونیک FARAZ Electronics

آشنایی با ابزار ها و قعطعات الکترونیکی و ماشین های الکتریکی

فرازالکترونیک FARAZ Electronics

آشنایی با ابزار ها و قعطعات الکترونیکی و ماشین های الکتریکی

تعویض قطعه های موبایل

تعویض قطعه های موبایل

قطعه هایی که بر روی مادربرد قرار دارند،عبارتند از:خازن، مقاومت ها و آی سی های SMD از سه قسمت تشکیل می شوند. این آی سی ها، آی سی هایی هستند که پایه های آی سی در اطراف برای ما قابل مشاهده است. دو نوع آی سی داریم که پایه آن ها در زیر قرار گرفته است و باید تشخیص داد که کدام، از نوع BGA و کدام از نوع BGY است. آی سی هایی که از نوع BGA هستند تعداد پایه هایشان بیشتر است. برای تغییر در این آی سی ها از شابلون استفاده می گردد.
تشخیص جهت آی سی برروی مادربرد :بر روی آی سی ها نقطه ای وجود دارد که برای ما شمارش پایه ها را مشخص می کند. برای تعویض SMD آی سی، از دستگاه هیتر استفاده می شود. مقدار حرارت نباید دست را اذیت کند. در تعویض قطعه ها از لوازمی مانند، دستگاه هیتر با هویه، گیره کار، پنس و یا مایع Flax استفاده می گردد. ماده شوینده ای که به کار برده می شود. ده هزار است؛ برای نمونه در تعویض آی سی باید جهت آنرا مشخص کنیم. آی سی را به وسیله پنس گرفته و با هیتر حرارت می دهند، کار تعویض قطعه نیاز به فرصت دارد.آی سی را جدا می کنیم و پس از این که پایه ها به وسیله قلع احیا شد. دو مرتبه آی سی را در محل جا گذاری می نمایند. البته جهت در خازن مهم نیست. نصب کردن آی سی فوت و فن خاص خود را دارد. در هیت دادن می توان از مایع فلکس استفاده کنیم. ولی باید قبل از آن برد شستشو داده شود. هیت دادن سطوح برد به آرامی مدارهیت داده می شود. تعویض قطعه ها SMD به آسانی صورت می گیرد و هیچ جابجایی صورت نمی گیرد. در آی سی های BJA ما نیاز به پایه سازی است که از طریق شابلون ها صورت می پذیرد. پس از اتصال راه های مثبت و منفی به دستگاه و تشخیص پلیت های مثبت و منفی بر روی مادربرد ما می توان گوشی را به دستگاه منبع تغذیه متصل نمود. ولی قبل از آن باید ولتاژ مشخص باشد. چون اگر ولتاژ بالا باشد خراب می شود. گوشی با اتصال سیمها به پلیت های مثبت و منفی، گوشی روشن می شود.
▪ UI
رابط میان کاربر و موبایل
قطعه های کپسول گوشی یا اسپیکر
ال سی دی میزان شارژ گوشی چک شود.
صفحه کلید و LED
بررسی قطعه ها
۱ ال سی دی یا صفحه نمایشگر کریستال مایع از ۳ قسمت اصلی تشکیل شده است. الف) صفحه نمایشگر
ب) آی سی driveج) نحوه اتصال ال سی دی به UI صفحه نمایشگر از چهار لایه اصلی، تلق نور کریستال مایع خطوط عمودی، افقی و صفحه انعکاسی تشکیل شده است. دو عامل باعث driver آی سی می شوند و اطلاعات را مشخص می کنند. آی سی قابل تعویض نیست ال سی دی ما به دو دسته تقسیم می شوند. ۱ با کابل
۲ بدون کابل
نحوه چسبیدن سوکت :۱ قلع کاری
۲ سوکتی
۳ چسبی
عیوب ال سی دی : دستگاه کار نمی کند
عیب یابی ؛ باید مرحله به مرحله عیب تشخیص داده شود، این عیب می تواند از مناطق مختلف باشد. یکی خود صفحه ال سی دی باشد. ممکن است شکسته باشد. ال سی دی به concetor وصل می شود. اگر ال سی دی از نظر ظاهری سالم باشد عیب می تواند از آی سی drive باشد که این وسیله قابل تعویض نیست. جدا کردن ال سی دی از قسمت چسب زده به وسیله حرارت صورت می گیرد. ال سی دی با connect با صفحه UIF مرتبط می شود، ممکن است در آن قطعی به وجود آمده باشد. ممکن است مادر برد ایراد داشته باشد. استناد ما تنها نقشه گوشی است پایه ها / انتقالِ ولتا / را با مولتی تشخیص داده که آیا روشن می شود یا خیر؟ اگر ولتاژ صحیح بود، پس ایراد ازسی پی یو است و آی سی که پردازشگر است اما اگر ولتاژ درست انتقال نیافت به آی سی دیگری مربوط است.
POWER SUPPLY
که در گوشی های جدید این آی سی ها در داخل هم ادغام شده است. یک آی سی را به دقت بنگرید، و در داخل آن آی سی های مختلفی وجود دارد که عملکرد متفاوتی دارند. آی سیPOWER SUPPLY ، آی سی شارژ و یا ADWEآی سی و ! UEM کل این آی سی ها عملکرد کنترل دستگاه را برعهده دارد.
نکته مهم در تعویض آی سی ها
۱ تعیین قید یا محدوده آی سی چرا که آی سی های DJA از انواعی هستند که پایه آن ها را در این نوع پایه ها در زیر قرار گرفته است. آی سی برای اینکه درجای مخصوص قرار گیرد باید در قید خود باشد. ۲ در حین نصب آی سی از نوع DJA سعی شود با پنس بر روی آی سی فشار آورید. چون این کار باعث می شود تا قلع هایی که در زیر قرار گرفته است، به هم اتصالی دهند و سبب کارکرد آی سی شوند. ۳ برای فهمیدن اینکه آیا آی سی درست در سر جای خود نصب شده است، می بایست آی سی بطور کاملً مماس سطح برد قرار گیرد. همچنین آی سی از چهار طرف نصب شده باشد. در یکی از نکات مهم در تعویض قطعه تمیزی سطوح است که باعث می شود کار تمیز شود.
شناسایی قطعه ها: ۱ مقاومت:مقاومت ها را با علامت R بر روی نقشه مشخص می کنند.انواع مقاومت های موبایل به صورت مقاومت های معمولی، مقاومت های فیوزی و VOR ازNTC درمداری مثل PLAT پلیت بیتین یا تعیین کننده حرارت باتری و از PTC در مدار VTXO استفاده نشده . از مقاومت ها در کلیه سطوح مادربرد استفاده شده است. این مقاومتها رنگهای مشکی، آبی و قرمز بر روی برد مشخص هستند. البته معیار اصلی برای شناسایی آن ها نقشه است. ۲ خازن :خازن ها نیز بر روی مادربرد قرار دارند. این قطعه ها بر اثر نوسان های ولتاژ از خود مقاومت نشان می دهند. خازن هایی که بر روی موبایل قرار دارند؛ خازن های سرامیکی و یا خازن هایی از جنس اکسید تانتانیوم است.
از خازن ها به دو صورت در برد استفاده می کنند :الف) سری
ب) موازی
اگر خازن ها موازی باشد نقش موازی را بازی می کنند: عامل مقاومت کننده در نوسانات برد. خازن های سرامیکی به رنگهای کرم، بژ، قهوه ای و خاکستری هستند که خرابی در آن ها به ندرت اتفاق می افتد و به وسیله هیت گرفتن می توان از آن ها رفع اشکال کرد. در رابطه با خا زن های اکسید تانتانیم که در مدارهای تریکس و پاور از آن ها استفاده می شود. این خازن ها نقش فیلتر یا نویزگیر را بازی می کنند. به رنگ مشکی با پایه سفید رنگ و یا به صورت زایده ای مشخص می شود. اگر خازن ها را با مولتی مترها آن ها را تست کنند، باید با مولتی متر آنالوگ این کار را انجام شود. هم می توان اتصال کوتاه، هم نشتی خازن و هم قطعی را مشاهده کرد. در مولتی متر آنالوگ اگر عقربه حرکت کند و برگشتی نداشته باشد حالت اتصال کوتاه زمانی قابل تشخیص است که، بعد از برگشتن به حالت صفرنرسد در این حالت نشتی دارد و اگر از روی صفر حرکت نکند، به معنای این است که خازن قطعی دارد. اشکال در خازن های تانتانیوم به صورت مکالمه با نویز است که با تعویض خازن این مشکل برطرف می شود. درتخلیه باتری و خود به خود خاموش شدن آن تأثیر دارند. نشتی درخازن ممکن است اشکال ضعف یا گیرندگی نداشتن را نیز فراهم سازد. سلف یا قطعه سیم پیچ با علامت L بر روی نقشه قابل مشاهده است. ۳ سلف :سلف سیم پیچ قطعه ای است که در برابر نوسان های جریان، مقاومت نشان می دهد و در خیلی از مدارها کاربرد دارند. سلف ها به رنگ های سفید و یا قطعه های به صورت دو رنگ یافت می شوند.
نحوه تست آن ها به وسیله تست بازر مولتی متر انجام می شود : البته برای تست خازن، خازن سرامیکی و سلف می توان از دستگاه ال سی متر استفاده کرد. معیار سنجش خازن چیزی ست که نقشه به ما نشان می دهد. اگر صدای بوق با بازر شنیده شود؛ سلف بدون نقص است و در صورتی که صدای بوق شنیده نشود، سلف مشکل دارد. این آزمایش در قطعه هایی مانند : فیوز و یا قطعه های فیوزی انجام می گیرد.

 

 

 

 

عشق و دوستی
آری تو راست می گویی
آسمان مال من است
پنجره، فکر، زمین، عشق، هوا مال من است
اما سهراب تو قضاوت کن بر دل سنگ زمین جای من است...من نمی دانم که چرا این مردم دانه های دلشان پیدا نیست
صبر کن سهراب...قایقت جا دارد...من هم از همه ی اهل زمین دلگیرم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد