فرازالکترونیک FARAZ Electronics

آشنایی با ابزار ها و قعطعات الکترونیکی و ماشین های الکتریکی

فرازالکترونیک FARAZ Electronics

آشنایی با ابزار ها و قعطعات الکترونیکی و ماشین های الکتریکی

• ابزار اندازه گیری

• ابزار اندازه گیری :این ابزار برای چک کردن سلامت قطعات و همچنین برای اندازه گیری ظرفیت قطعات و همچنین پارامترهای سیگنال ها از دامنه و فرکانس سیگنال ها از این ابزار استفاده می کنیم که شامل دستگاههای زیر است :

1. مولتی متر دیجیتال :در بخش تست قطعات با آن آشنا شدیم . این دستگاه همانطور که گفته شد برای اندازه گیری ظرفیت و تست سالم بودن خازن ، مقاومت ، دیود ، ترانزیستور ، سلف و ... استفاده می شود و بهتر است از نوع با تلرانس بسیار کم و دقیق باشد ، چون ولتاژها ، جریان ها و ظرفیت قطعات در گوشی های تلفن همراه از نوع بسیار دقیق است .
2. منبع تغذیه دیجیتال :دستگاهی است که برای تولید ولتاژ
DC برای روشن کردن گوشی و یا تست جریان کشی که بوسیله آن وضعیت گوشی های خاموش مشخص می شود ، بکار می رود . در انتخاب این دستگاه نیز باید بسیار دقت شود که ولتاژ خروجی آن ثابت باشد و کمترین خطای ممکن را داشته باشد چون همانطور که قبلا نیز گفته شد گوشی دستگاهی بسیار حساس و دقیق است و نوسان ولتاژ می تواند باعث خراب شدن بخش های مختلف آن شود . این دستگاه غالبا دو صفحه نمایش دارد که یکی مقدار ولتاژ و دیگری مقدار جریان را نمایش می دهد و مانند مولتی متر دو ترمینال و دو پراب به رنگ های قرمز ( مثبت ) و مشکی ( منفی- زمین ) دارد . همچنین غالبا سه ولوم برای تنظیم دارد که یکی برای تنظیم ولتاژ ، دومی برای تنظیم دقیق ولتاژ و سومی برای تنظیم جریان در حالت اتصال کوتاه ( Limited
) می باشد . از کاربردهای منبع تغذیه می توان به شوک دادن به باطری نیز اشاره کرد .
3. اسیلوسکوپ :دستگاهی برای اندازه گیری دامنه(ولتاژ و جریان) و فرکانس سیگنال های متناوب که برای تعمیرات بسیار حرفه ای و تخصصی بخش آنتن بکار می رود . همانطور که قبلا گفته شد در بخش مخابرات دیدیم که حداقل فرکانس کارکرد موبایل در ایران 900 مگاهرتز است که فرکانس بسیار بالایی است و اسیلوسکوپی که این فرکانس را تحت پوشش قرار می دهد ، بسیار گرانقیمت خواهد بود . با این حال در مورد این دستگاه و نحوه کار با آن به اختصار شرح می دهیم
اما در مورد اسیلوسکوپ ها بهتر است بدانیم که هم به شکل سخت افزاری و هم به شکل نرم افزاری موجود می باشند که شکل نرم افزاری آن دارای یک واسط بین مدار و کامپیوتر است . در شکل زیر یک نمونه اسیلوسکوپ دو حالتی که هم واسط سخت افزاری است و هم نرم افزاری ، دیده می شود که 2.5 گیگا هرتز را تحت پوشش قرار می دهد :

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد