فرازالکترونیک FARAZ Electronics

آشنایی با ابزار ها و قعطعات الکترونیکی و ماشین های الکتریکی

فرازالکترونیک FARAZ Electronics

آشنایی با ابزار ها و قعطعات الکترونیکی و ماشین های الکتریکی

ابزار برداشتن و گذاشتن قطعات

این ابزار که برای برداشتن و گذاشتن قطعات الکترونیکی بسیار ریزی که تا کنون نام برده شد بکار می رود ، شامل موارد زیر می شود :

• پنس ( معمولی و سر کج ) :ابزاری که جهت کنترل روی برداشتن و گذاشتن مقاومت ها ، خازن ها ، آی سی ها و ... بکار می روند .

• هیتر ( دستگاه هوای گرم ) :این دستگاه بوسیله هوای گرمی که با فشار از آن خارج می شود به ما در برداشتن و گذاشتن قطعات بخصوص آی سی های BGA و Micro BGA و رفع قلع مردگی بسیار کمک می کند . این دستگاه معمولا دارای دو بخش تنظیم کننده است که غالبا به شکل ولوم می باشد که یکی برای تنظیم کردن میزان فشار هوای خروجی ( Air ) و دیگری برای تنظیم شدت دمای هوای خروجی ( Heater ) می باشد .

هویه :
این ابزار جهت لحیم کاری ،رفع قلع مردگی، تمیز کردن قلع های اضافه ، سیم کشی و ... استفاده می شود .

• مایع فلکسی (Flux
):مایعی است که قطعات روی برد را به آن آغشته می کنند تا در حین استفاده از دستگاه هوای گرم، اولا سطح آن ها نسوزد و ثانیا اینکه به برد چسبندگی داشته باشند تا چسباندن آن ها روی برد آسانتر بوده و دیگر اینکه قطعات دیگری که قرار نیست برداشته یا گذاشته شوند در جای خود بمانند .

• خمیر فلکسی :
این خمیر از جنس همان مایع فلکسی است با این تفاوت که چسبندگی بیشتری دارد و فقط برای گذاشتن قطعات بسیار حساس مثل آی سی های
Micro BGA ، آی سی تغذیه و Flash و ... استفاده می شود.

• سیم لحیم :
نوعی سیم که از آلیاژهای قلع می باشد و به سیم قلع نیز معروف است و به کمک هویه می توان آن را برای ثابت کردن پایه های المان های الکترونیکی روی برد استفاده کرد و به اصطلاح آن را لحیم یا قلع کاری کرد .
• روغن لحیم کاری :
این روغن برای اینکه قلع فقط به نقطه دلخواه بچسبد بکار می رود و از کاربرد های بسیار مهم آن در سیم کشی می باشد .
• سیم قلع کش و قلع کش پمپی :
ابزاری که جهت برداشتن قلع های اضافی یک قطعه و یا جدا کردن پایه های یک قطعه از روی برد استفاده می شود .

میکروسکوپ یا ذره بین (Loop
):این ابزار همانطور که از اسمشان پیداست ، جهت انجام کارهای دقیق مثل برداشتن یا گذاشتن المان های بسیار کوچک یا آی سی های بسیار حساس و ... استفاده می شود .

• اسید مخصوص آی سی های BGAو Micro BGA
:در بعضی از گوشی ها ، آی سی های مهم و حساس چسب کاری شده اند تا مانع از نفوذ رطوبت به زیر پایه های آن ها شود . این اسید به ما کمک می کند که اگر بخواهیم این آی سی ها را برداریم ، چسب های دور آن ها را از بین ببریم . با ریختن این اسید به دور آی سی های چسب کاری شده ، می توان با حرارت بسیار ملایم چسب های دور آی سی را تراشید .

• گیره :این گیره مخصوص نگهداری برد گوشی می باشد و برای کار کردن روی برد ثابت ، نگهداشتن آن توسط این گیره بسیار مفید و لازم است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد