فرازالکترونیک FARAZ Electronics

آشنایی با ابزار ها و قعطعات الکترونیکی و ماشین های الکتریکی

فرازالکترونیک FARAZ Electronics

آشنایی با ابزار ها و قعطعات الکترونیکی و ماشین های الکتریکی

ساختمان خازن

ساختمان خازن

اگر دو صفحه رسنا (هادی)را توسط یک نارسانا (عایق)از هم جدا کنیم یک ((خازن)) شکل می گیرد .خازن برای ذخیره بار الکتریکی به کار می رود.

خازن از دو قسمت اصلی تشکیل شده است

1-صفحات خازن

2-ماده عایق (دی الکتریک)

هرگاه صفحات یک خازن به ولتاژی اتصال داده شود بار الکتریکی در صفحات خازن ذخیره می شود . این شرایط تا زمانی که خازن خالی نشود باقی می ماند. به همین دلیل از خازن در مدارهای الکتریکی به منظور ذخیره انرژی الکتریکی استفاده می شود.

ذخیره الکتریکی به این معنی است که پس از قطع منبع ولتاژبارهای الکتریکی همچنان باقی بماند.

ظرفیت خازن

میزان توانایی یک خازن در ذخیره کردن بار الکتریکی را ((ظرفیت خازن))میگویند و آن را با حرف C نمایش می دهند.

واحد اصلی اصلی ظرفیت خازن((فاراد)) است .البته چون فاراد واحد بسیار بزرگی است .لذا از واحدهای کوچکتر مانند میکرو فاراد و نانوفاراد استفاده می شود.

شارژو دشارژ خازن در جریان مستقیم

وقتی یک خازن را به ولتاژDCوصل کنیم خازن شارژ می شود.برای دشارژ یا تخلیه بار الکتریکی صفحات خازن می بایست خازن را از منبع تغذیه باز کنیم و پایه های آنها را به هم اتصال دهیم  که عمل دشارژصورت می گیرد.

توجه داشته باشید که نقش دی الکتریک در برقراری جریان و رد و بدل شدن بارهای الکتریکی بسیار مهم است.چرا که با انتخاب یک دی الکتریک خوب می توان مقدار بار الکتریکی جابه جا شده را کاهش و ییا به عبارتی ظرفیت خازن را افزایش داد.

از جمله موارد می توان ایجاد شوک الکتریکی یا شارژخازن فلاش دوربین عکاسی رانام برد .که با زدن دکمه فلاش می زند و باعث دشارژخازن می گردد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد